Hlavné menu:

Glasurit RATIO Color

Základné prvky Glasurit RATIO-COLOR sú dokonale vzájomne zosúladené a predstavujú ideálny informačný systém, ktorý vás rýchlo privedie k správnemu odtieňu.
Glasurit RATIO-COLOR

Glasurit Classic Car Colors

Riešenia pre odtiene vašich veteránov

Ste majiteľom youngtimera, povojnového modelu alebo historického automobilu? Investujete veľa času a energie do toho, aby sa zachovala hodnota vášho veterána. O to horšie je, ak sa vám začne „prehrýzať“ hrdza na vašom starom „klenote“ alebo drobné poškodenia laku narúšajú esteticky dokonalý vzhľad automobilu. Potom sa často natíska otázka, ako sa dá - pokiaľ možno čo najdokonalejšie – niekdajší stav obnoviť, a to aj napriek tomu, že pôvodný lak či farbu vo väčšine prípadov už nie je možné na trhu dostať.

Glasurit Classic Car Colors

Naše služby pre priaznivcov veteránov

Riešenie je tu: Glasurit Classic Car Colors. Glasurit ako špecialista na laky s viac než 130-ročnými skúsenosťami disponuje celosvetovo najväčším archívom odtieňov! Dokážeme vám tak ponúknuť profesionálnu podporu čo sa týka laku alebo lakovania vášho veterána.

Táto nová služba Glasuritu zabezpečí aj to, že váš veterán čoskoro bude môcť opäť získať svoj perfektne sa ligotajúci povrch – a je úplne jedno, či sa na automobile má urobiť kompletné lakovanie v pôvodnom odtieni alebo či sa bude musieť dokonale zakomponovať do pôvodného lakovania oprava malého poškodenia, či vykonať lakovanie iba jedného dielu.

Sú veterány vašou záľubou?

Na internetovej stránke www.glasurit.com/de/glasurit-classiccarcolors-0 (v pôvodnom jazyku) nájdete praktický vyhľadávací portál, pomocou ktorého s určitosťou nájdete aj vhodné riešenie pre odtieň vášho veterána.

Nech vám váš veterán prináša ešte veľa potešenia!

Originálny odtieň pre reštaurovanie

Úplne presne taký krásny ako voľakedy

Hodnota každého veterána sa zvyšuje, keď sa pri celolakovaní použije pôvodný, originálny odtieň. Aby ste zistili tento odtieň, potrebujete číslo odtieňa alebo kartičku odtieňa, nalakovaný dielec automobilu alebo iné referenčné podklady k odtieňu.

Väčšina automobilov má identifikačné číslo spolu s kódom odtieňa. Nápomocný pri jeho hľadaní je náš praktický pdf zoznam umiestnenia kódov odtieňov.

Či ponúkame pre vášho veterána už riešenie pre odtieň, si môžete zistiť v našej databáze Color Online. Pokiaľ by sme ešte nemali hotové riešenie pre odtieň, je možné pôvodný odtieň zistiť u vášho kontaktného partnera Glasuritu. K tomu bude potrebná buď kartička odtieňa alebo nalakovaný dielec automobilu. V každom prípade sa skontaktujte s vaším kontaktným partnerom Glasuritu, ktorý vám dokáže poskytnúť ďalšie informácie alebo priamo odporučí Glasurit opravárenský autoservis resp. lakovňu vo vašom okolí.

Nalakovať alebo nechať si nalakovať

Každé dobré lakovanie – a aj dobré opravárenské lakovanie – je malým umeleckým dielom, pri ktorom sú potrebné, okrem iného, aj skúsenosti a manuálne zručnosti. Aby ste dokázali profitovať z našich skúseností, zostavili sme pre vás na tejto stránke niekoľko užitočných tipov a informácií. Ak si prajete urobiť pre vášho veterána prvotriedne lakovanie, mali by ste váš „skvost“ odovzdať do profesionálnych rúk.

Základom dokonalého lakovania je podklad. U veteránov práve podklad môže predstavovať určité ťažkosti. Čo robiť, keď je podklad citlivý na rozpúšťadlá? Ako sa opravuje termoplastické akrylové továrenské lakovanie? Prečo sa vyskytujú poškodenia laku a ako je možné im zabrániť? Aj na tieto otázky sme pripravili pre vás niekoľko veľmi užitočných tipov a informácií.

Naša rada: odborné vedomosti

Každý, kto už niekedy raz sám lakoval, vie, aké náročné na čas a komplikované je urobiť lakovanie skutočne dobre. Častokrát chýbajú odborné znalosti, napríklad aká farba a lak sa znáša s akým podkladom. Chýbajú vhodné priestory a technické pomôcky. A v neposlednom rade aj odborná spôsobilosť. S ohľadom na vyššiu kvalitu a prvotriednosť, ako i hospodárnosť sa oplatí lakovnícke práce nechať si dať spraviť odborníkom. Vo vašej Glasurit lakovni pracujú kvalifikovaní, odborne spôsobilí remeselníci s najmodernejšími lakovacími produktmi a technikou, ako aj s odbornými vedomosťami a manuálnymi zručnosťami – a z nadšenia pre veteránov! Informujte sa u vášho kontaktného partnera Glasuritu.

Color Online

Dejiny odtieňov automobilových farieb

Od sivej ako kameň až k pestrofarebne trblietajúcim sa farbám

Lakovanie automobilu nechráni iba samotnú karosériu – má na starosti aj krásu a optickú identitu automobilu. A to je dostatočný dôvod na to, aby sme sa dôkladnejšie zamerali na tému odtiene. Vydajte sa spolu s nami na krátku cestu do dejín automobilových farieb ...

V začiatkoch automobilu bolo spektrum farieb ešte veľmi obmedzené. Vzhľad automobilu určovali zemité farby, pretože spravidla to boli nerastné pigmenty, ktoré laku dodávali svoju farbu. Automobily sa lakovali v krycích farbách: modrá, zelená, červená alebo béžová a samozrejme aj v klasickej automobilovej farbe – čiernej.

Po prvej svetovej vojne sa podarilo chemikom vyrobiť pre automobilový priemysel vo veľkých množstvách syntetické pigmenty. Odtiene teda už neboli také zemité, predsa však spektrum farieb nitrocelulózových lakov ostalo obmedzené. Svetlejšie farby boli možné až od tridsiatych rokov minulého storočia, keď nové laky na základe alkydových živíc už neboli tak veľmi náchylné na zožltnutie.

S pokrokom prichádza farba

Po druhej svetovej vojne sa automobil postupne stal najobľúbenejším dopravným prostriedkom. Výrobcovia farieb a lakov vyvíjali čoraz pokrokovejšie farby a súčasne výrazným spôsobom rozširovali aj spektrum automobilových farieb. Majitelia automobilov, výrobcovia automobilov a výrobcovia farieb a lakov dokázali svoju odvahu pre farby a efekty. V päťdesiatych rokoch minulého storočia prišli na trh prvé metalízové odtiene, ale jednovrstvové metalízové lakovania neboli veľmi odolné voči poveternostným vplyvom a komplikovane sa opravovali. Na základe veľkého počtu reklamácií niektorí výrobcovia automobilov dokonca skončili s výrobou. Až dvojvrstvový metalízový lak Glasuritu z roku 1964 zabezpečil dlho trvajúce metalízové ligotanie sa farieb a tým aj víťazné ťaženie na poli metalízových odtieňov.

Rozmanitosť farieb na automobiloch tak už čoskoro nemala žiadne prekážky. Aby bolo možné na účely opravárenského lakovania dokonale zvládnuť reprodukovanie neustále zvyšujúci sa počet odtieňov, vyvinuli výrobcovia farieb a lakov ako sú Glasurit systémy na miešanie odtieňov. Pomocou nich dokážu dnes profesionáli reprodukovať skoro každý odtieň od takmer ktoréhokoľvek automobilového výrobcu.

Krajšie, rýchlejšie, lepšie

Pre priaznivcov veteránov je pohľad do dejín automobilového lakovania nielen zaujímavým výletom, ale pomáha im od základu pochopiť tému Farby a laky. Priemysel už totiž od čias farieb a lakov na koče vyvíjal neustále nové, pokrokovejšie automobilové farby a laky. Pozrite sa spolu s nami na viac než 130 rokov dejín farieb a lakov:

História lakov siaha asi 2 600 rokov dozadu. Už vtedy sa v Ázii lakovali vázy a nábytok. Od tých čias nám slúži farba v mnohých oblastiach ako umelecká dekorácia a súčasne ako ochranná vrstva. Lakovníci si vtedy svoje receptúry na farby chránili ako štátne tajomstvo a svoje povolanie – spojenie remesla a umenia – bolo veľmi uznávané. Dnes sú farby a laky skôr vedou samou o sebe. Aj povolanie autolakovník si vyžaduje ešte stále mimoriadne vedomosti, svedomitosť a zručnosť.

Počas viac než 130 rokov automobilovej histórie prešli aj automobilové laky obrovským vývojom. Hnacou silou tohto vývoja boli a sú nároky výrobcov farieb a lakov ako sú Glasurit vyrábať stále prvotriednejšie, trvanlivejšie a krajšie farby a laky, ktoré budú stále ekologickejšie a v procese lakovania sa s nimi bude pracovať jednoduchšie.

Od farieb na koče k sériovému lakovaniu

Prvé automobily boli nalakované farbami na koče. Tieto olejové laky na báze ľanového oleja boli prácne nanášané pomocou štetca vo veľkom počte vrstiev. Jednotlivé vrstvy lakovania bolo potrebné sušiť až jeden týždeň. Pokiaľ sa nalakoval celý automobil, ubehlo tri až šesť týždňov!

Po prvej svetovej vojne boli vyvinuté rýchlo schnúce, striekateľné farby a laky, tzv. nitrocelulózové farby. Celolakovanie trvalo na montážnej linke už len 15 hodín! Ale aj nitrocelulózové farby mali nevýhody: mali zlú priľnavosť a neboli veľmi odolné voči poveternostným vplyvom. V tridsiatych rokov prišli na trh syntetické laky, napríklad z alkydovej živice. Boli tvrdšie a odolnejšie ako nitrocelulózové laky. Sériová výroba s týmito novými materiálmi a najnovšími technológiami trvala už len 4 hodiny. Pre opravárenské lakovanie sa používali nitrolaky, ktoré dobre schli aj bez vypaľovania.

Dvojkomponentné laky & spol.

Na začiatku sedemdesiatych rokov minulého storočia boli laky z alkydových živíc nahradené dvojkomponentnými farbami z akrylu a polyuretánu. Tieto dvojkomponentné farby boli ešte odolnejšie, schli ešte rýchlejšie a vyznačovali sa vynikajúcou odolnosťou voči vonkajším vplyvom – ako napr. počasiu, UV lúčom, kyslým dažďom alebo nárazom kamienkov. Až do osemdesiatych rokov minulého storočia sa predovšetkým v USA a Veľkej Británii, ako aj v belgických výrobných závodoch firmy Opel spracovávali termoplastické akrylové farby a laky (TPA). Tento druh lakovania je veľmi citlivý na teplotu a rozpúšťadlá. Pri teste rozpúšťadlom TPA lakovanie veľmi napučiava alebo sa dokonca až rozpustí.

Zreteľné výhody: Vodou riediteľné farby a laky

Stúpajúca uvedomelosť v správaní k životnému prostrediu v osemdesiatych rokov viedla k tomu, že sa zdraviu škodlivé pigmenty z farieb a lakov odstránili a podiel organických rozpúšťadiel sa neustále znižoval. V roku 1992 uviedol Glasurit na trh Rad 90, jeden z prvých vodou riediteľných systémov pre opravárenské lakovanie.

Výhody pre autoservisy a lakovne sú enormne veľké: systém lakov je ekologický, nezaťažuje životné prostredie a zároveň sa ešte aj jednoducho používa, je šetrný aj čo do spotreby a po kvalitatívnej stránke na prvotriednej úrovni. Tieto výhody zabezpečili to, že od tých čias veľký počet autoservisov a lakovní pracuje pri opravách automobilov s Glasurit Radom 90.

Naša prechádzka históriou lakovania automobilov na tomto mieste končí. Ako ste mali možnosť vidieť, autolaky sa v priebehu jedného storočia veľmi zmenili: stali sa čoraz viac odolnejšími a ekologickejšími a poskytujú navyše ešte aj rozsiahly výber odtieňov. Užívatelia, ktorí disponujú profesionálnym technickým vybavením, dokážu s nimi ešte aj podstatne jednoduchšie pracovať.

Pre celkom presný prechod – ten správny odtieň pre opravu

Pri oprave vášho veterána nezáleží na pôvodnom vzore odtieňa, ale výlučne na súčasnom odtieni vášho automobilu – koniec- koncov, opravované miesto sa neskôr nemá odlišovať od ostatného lakovania. Najlepšie bude, ak si necháte urobiť opravu skúsenému profesionálnemu servisu či lakovni. Informujte sa u svojho kontaktného Glasurit partnera, odporučí vám Glasurit autoservis alebo lakovňu vo vašom najbližšom okolí. Váš Glasurit autoservis alebo lakovňa zistí pred opravou pododtieň, ktorý presne „sedí“ k okolitému miestu opravy na vašom vozidle.

Dôležité:
Na opravovanom mieste, tam kde sa má zisťovať zodpovedajúci odtieň, sa musí automobil umyť a nakoľko je to len možné, aj vyleštiť.